Eerste dag bij Door of Hope - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Meggy en Carola - WaarBenJij.nu Eerste dag bij Door of Hope - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Meggy en Carola - WaarBenJij.nu

Eerste dag bij Door of Hope

Blijf op de hoogte en volg Meggy en Carola

11 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo (of zoals we vandaag geleerd hebben, Molo),

Vandaag onze eerste dag bij Door of Hope. Om kwart voor acht werden we opgehaald. We reden eerst naar de Missionvale township om twee meiden af te zetten die daar aan het werk gingen. De township was echt zoals je dat weleens op tv ziet: golfplaten huisjes allemaal heel dicht naast elkaar en afval langs de weg. Heel indrukwekkend.

Na het wegbrengen van de meiden reden we door naar Door of Hope. Door of hope staat precies tegenover het voetbalstadion van Port Elizabeth. We werden door mama Gladys ontvangen en ze gaf ons meteen een knuffel. Ze liet ons meteen het huis en de tuin zien. Gladys vertelde ons dat ze begonnen is vanuit de township. Doordat mensen van haar hoorde werd het steeds groter. Op dit moment zitten er 28 kinderen in het huis. Deze week zijn alle kinderen vrij en volgende week gaan de oudste naar school in de ochtend. Het is echt een soort familie; alle kinderen noemen Gladys "mama". We zien dat de kinderen elkaar graag helpen. De grote kinderen pakken de kleintjes op en verschonen bijv. een luier.

We hebben vanmorgen eerst even gekletst met een van de oudste kinderen. Zij is 21, helpt veel in het huis en wil straks psychologie gaan studeren. Daarna hebben we geholpen met het opruimen van de kledingkast. Iedere slaapkamer heeft een grote kast met allemaal kleren. Echt alles ligt door elkaar, dus niet broeken bij broeken of kleur bij kleur, maar alles door elkaar. De kinderen dragen ook elkaars kleren (want: ze hebben allemaal dezelfde maat volgens de wasvrouw). Er is een jongens kamer, meisjes kamer en kamer met de jongste kinderen. Daarna zijn we lekker gaan spelen met de kinderen. Het viel ons op dat de kinderen niet veel speelgoed hebben. Een springtouw, een rugbybal en sommigen hebben een klein eigen speelgoedje. Daar mogen dan ook meteen geen andere kinderen mee spelen. Sommige kinderen kwamen meteen naar ons toe en anderen waren meer afwachtend. In de loop van de dag kwamen ze steeds meer naar ons toe. We deden tikspelletjes, hebben boekjes gelezen, touwtje gesprongen, gedanst en praatjes gemaakt met de kinderen. De meeste kunnen Engels spreken en verstaan, dus dat is fijn. Verder spreken ze hier Xhosa; een taal met een 'klik' erin; heel moeilijk om na te doen. De kinderen vonden het ook heel grappig hoe wij dat deden.

Ik (Carola) vroeg aan Gladys of we fotos mogen maken en op onze blog mogen ze zetten. Ze zei meteen: natuurlijk! En in de buurt schijnt een mooi park te zijn, dus ze zei dat we daar morgen wel heen kunnen gaan met de kinderen, super leuk!

Doei! Meggy en Carola

• 11 Juli 2016 - 18:18

Antoinette:

Indrukwekkend om te zien zo'n township, groot contrast met Nederland waar we een overvloed aan alles hebben. Toch zijn de kinderen vaak wel blij al hebben ze weinig.Leuk dat jullie wel met ze kunnen communiceren.
    Veel plezier en succes!

• 11 Juli 2016 - 21:21

Yolande:

Mooie eerste dag. Wat fijn dat jullie je zo snel aan te lijken passen en zoveel spelletjes weten. Dat belooft een prachtige tijd te worden. X

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Meggy en Carola

Hoi allemaal, Wij (Meggy en Carola) gaan van 8 juli t/m 4 augustus vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika bij het weeshuis Coega Door of Hope. Het weeshuis biedt onderdak voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 22 jaar. De meeste kinderen die zijn achtergelaten zijn geïnfecteerd met HIV/AIDS of zijn verwaarloosd. Het weeshuis biedt de kinderen een veilig onderkomen en daarnaast krijgen ze de liefde en zorg die ze nodig hebben. Wij gaan Mama Gladys (die het weeshuis alleen runt) helpen tijdens onze tijd in Afrika. Via dit reisdagboek blijven jullie op de hoogte van wat wij organiseren en meemaken in Zuid-Afrika! Liefs, Meggy & Carola

Actief sinds 20 Juni 2016