Donderdag pannenkoekendag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Meggy en Carola - WaarBenJij.nu Donderdag pannenkoekendag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Meggy en Carola - WaarBenJij.nu

Donderdag pannenkoekendag!

Door: Meggy

Blijf op de hoogte en volg Meggy en Carola

21 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallohallo,

Vandaag hadden wij op ons programma staan om iets te bakken met de kinderen. Daarom gingen we na kort overleg met mama Gladys met twee kinderen op pad naar de supermarkt. Een hele belevenis voor hen: alles aanwijzen, pakken en/ of willen hebben ;) En zelfs dansen op de muziek in de supermarkt. We kwamen tot de conclusie om muffins te bakken, dus wij hadden heel enthousiast met de kinderen alle ingrediënten verzameld en afgerekend. Kwamen we weer aan bij het weeshuis, bleek de oven kapot te zijn. Dat was even balen, maar pannenkoeken kwamen al snel bij ons op als alternatief. Dus wij weer terug naar de supermarkt met de vraag of we het even om konden wisselen. "Of course, no problem!" was het antwoord, dus dat was fijn.

Eenmaal weer terug bij het weeshuis gingen we aan de slag. Alle kleintjes hadden we om het keukenblad heen verzameld, zodat elk kind een taakje kon doen (meel in een kom doen, roeren, eitjes kapot slaan). De kinderen vonden het super leuk om mee te helpen in de keuken. We konden merken dat zij dat normaal niet deden (mama keuken/schoonmaak is nogal streng: die doet het liever allemaal zelf wanneer de kinderen niet in de weg lopen).

Toen het beslag af was, hebben wij zelf de pannenkoeken gebakken. Mijn (Meggy's) debuut: "het is me eindelijk gelukt!", haha. En ze waren nog lekker ook, vooral nadat de kids hun eigen pannenkoek versierd hadden met jam, hagelslag en andere versiersels.

Nadat wij door onze driver waren opgehaald, gingen we weer op weg naar township Missionvale om onze huisgenootjes op te halen van hun project. Zij bleken nog niet helemaal klaar te zijn, dus we hebben hen geholpen met het inpakken van kerstcadeautjes! (Ja, je leest het goed, mama christmas begint zelfs al in januari met het verzamelen en inpakken van cadeautjes, zodat elk kind uit de township met kerst een cadeautje heeft) De cadeautjes worden gesorteerd op leeftijd en jongen/meisje. Echt indrukwekkend om al die dozen vol met speelgoed te zien, allemaal verzameld en gekregen van sponsors. Het inpakken gebeurd met inpakpapier van vorig jaar, of oude stukjes papier waar dan ook vandaan. Soms moet je dus vijf stukjes papier aan elkaar plakken om 1 cadeautje te kunnen inpakken.

Nu zijn we weer thuis en gaan zo met onze huisgenootjes naar de 'Goodnight market'. In een oude fabriek zijn allemaal eettentjes opgebouwd waarvan je bij allen iets kunt eten. De wijntjes moet je zelf meenemen, dus die hebben we alvast ingeslagen ;)

Liefs en groetjes van ons!

• 21 Juli 2016 - 17:36

Wim En Marjan:

Leuk om met de kinderen pannenkoeken te bakken. Eigenlijk heel simpel,, maar voor hen toch bijzonder.
    Wat een raar idee he, om nu al kerstkadootjes in te pakken. Kun je nagaan, hoe lang van te voren ze daar mee bezig zijn, zodat ieder kind met kerst iets heeft om uit te pakken. Heel bijzonder.
    Groetjes, en liefs van ons

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Meggy en Carola

Hoi allemaal, Wij (Meggy en Carola) gaan van 8 juli t/m 4 augustus vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika bij het weeshuis Coega Door of Hope. Het weeshuis biedt onderdak voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 22 jaar. De meeste kinderen die zijn achtergelaten zijn geïnfecteerd met HIV/AIDS of zijn verwaarloosd. Het weeshuis biedt de kinderen een veilig onderkomen en daarnaast krijgen ze de liefde en zorg die ze nodig hebben. Wij gaan Mama Gladys (die het weeshuis alleen runt) helpen tijdens onze tijd in Afrika. Via dit reisdagboek blijven jullie op de hoogte van wat wij organiseren en meemaken in Zuid-Afrika! Liefs, Meggy & Carola

Actief sinds 20 Juni 2016